Długa droga do mówienia
Iga Swoją przygodę z logopedą rozpoczęła, gdy miała 6 miesięcy. Nie od razu trafiliśmy na takich terapeutów o jakich nam chodziło. Tak więc dopiero po pewnych przygodach trafiliśmy na dwie cudowne Panie neurologopedy. Z jedną z nich Iga ma zajęcia w ramach WWR (Wczesne Wspomaganie Rozwoju), a do drugiej uczęszczamy prywatnie. Panie od razu podzieliły się obowiązkami, żeby nie wchodzić sobie w kompetencje. Jedna zajęła się masażem twarzy (MASGUTOWA) oraz nauką gryzienia i połykania (jedzenia i picia). Druga pracuje z Igą poprzez terapię poznawczą.Widać bardzo duże efekty pracy obu Pań.
Pamiętajcie, rodzic ma zawsze najlepszą intuicję i jak nie odpowiada nam terapeuta możemy, a nawet powinniśmy go zmienić!!!
MASGUTOWA
Dzięki regularnym masażom twarzy (Masgutowa) Iga prawie wcale nie wysuwa języczka. Na ogół ma zamkniętą buzię, nie ma problemów z gryzieniem ani z połykaniem, pije przez rureczkę.
SŁOWO OD SPECJALISTY:
Dziecko rodzi się wyposażone w odruchy, które zapewniają prawidłowy rozwój. Ich obecność oraz odpowiednie funkcjonowanie wpływa na kształtowanie się języka, napięcie mięśniowe w obrębie narządu mowy i kompleksu ustno-twarzowego oraz funkcji pokarmowych.
Do prawidłowego rozwoju potrzebne nam są wszystkie. Zapewniają przeżycie oraz stanowią bazę do nabywania umiejętności. Dla przykładu umiejętność żucia kształtuje się na bazie odruchu żucia. Jeżeli u dziecka między 4. a 7. miesiącem życia nie pojawi się odruch to będzie miało duże trudności z przyjmowaniem pokarmów stałych i transportem pokarmu na języku. Niektóre z nich, np. odruch połykania, czy wymiotny, obecne są całe życie. Inne, jak choćby odruch ssania, powinny w odpowiednim czasie ulec zintegrowaniu, gdyż obecne zbyt długo utrudniają, a czasem uniemożliwiają prawidłowy rozwój. Z drugiej strony, gdy dziecko rodzi się bez odruchu ssania lub jest on słaby ma trudności z przyjmowaniem pokarmu i zwykle jest wtedy karmione sondą.
Jakiekolwiek nieprawidłowości w sferze odruchów ustno-twarzowych wpływają na rozwój dziecka. U dzieci, zwłaszcza niemowląt z problemami rozwojowymi obserwuje się nieprawidłowe reakcje oraz odruchy twarzy. To ważne, aby w takim przypadku dziecku pomóc, ponieważ jest to możliwe. Do pracy na odruchach ustno-twarzowych wykorzystujemy Integrację Odruchów Twarzy wg metody dr Swietłany Masgutowej (Masgutowa).
Dzieci, u których obserwuje się nieprawidłowości: w rozwoju motorycznym, ssania, połykania, oddychania, powinny być jak najszybciej diagnozowane logopedycznie i poddane terapii od momentu wykrycia problemu.
Magdalena Bieniek- neurologopeda
Terapia logopedyczna i masgutowa-rezultaty
Jeżeli chodzi o mowę czynną słownik Igi poszerza się z dnia na dzień. Oprócz pojedynczych słówek, których przybywa z dnia na dzień Iga podejmuje próby budowania prostych zdań. Często słyszę: „Mama sii” albo „Tata da ama”, „Mama ma”.
Oczywiście poza zajęciami sama ćwiczę z Iga w domu, początkowo wg wskazówek logopedy, obecnie kończę studia logopedyczne. Zaopatrzyłam się w przeróżne pomoce naukowe i staram się codziennie w kreatywny sposób pracować z Igą. Nasze ćwiczenie polegają m.in. na usprawnieniu motoryki małej (wykonujemy takie zadania jak: nawlekanie koralików, układanie dwu i trzy-elementowych puzzli). Ćwiczymy również spostrzegania i pamięci oraz doskonalimy percepcję wzrokową i słuchową.
Wiem, że to na jakim etapie jest teraz Iga to zasługa naszej ciężkiej pracy i szybkiej interwencji logopedycznej.
Autor: Sylwia, mama 3-letniej Igi
😍😍